דילוג לתוכן הראשי

חורשט סבזי אהבה בצלחת


אז כידוע מדובר באחת ממנות הדגל של המטבח הפרסי.

ולמי שלא יודע סבתי היקרה רבקה קונפורטי לשעבר מנשה שתזכה לחיים ארוכים ובריאים (אימו של אבי). 



נולדה באפגניסטן משם עלתה לאיראן (פרס) במטרה להגיע לציון ארץ ישראל עליה חלמו היא ובני משפחתה מזה דורות בגולה.
וכל זאת בגפה ובגיל 12, לימים היא התאחדה עם משפחתה גדלה בגרה ונישאה לסבי שעלה מבולגריה (זה סיפור לפעם אחרת)  אז כן יש לי סבתא אמיצה, חכמה, אוהבת, אישה מיוחדת מאד,ובעיקר בשלנית אלופה.
בתור ילדה קטנה אני זוכרת את עצמי נצמדת לסבתא שואלת שאלות על בישול, רושמת מתכונים ומנסה להכין בעצמי.
עד היום אני מאחלת לעצמי שטיפה מחכמתה תידבק בי.

חיידק הבישול דבק בי בגיל 10 מאז עברו תחת צלחתי ומטבחי המון תבשילים שונים ואף למדתי בישול וקונדיטוריה באופן מקצועי וניהלתי פסים שונים במסעדות אבל אין מה לעשות לא היה ולא יהיה כמו האוכל של סבתא ככה זה שמרגישים אהבה בצלחת.

התבשיל הזה חורשט סבזי מלווה את ילדותי, סבתא הייתה מכינה אותו בימים קרים ובאירועים מיוחדים ואני בעיקר זוכרת אותו מוגש בשמחות המשפחתיות באולמות האירועים, הייתי ממש מחכה לו. טעמו של התבשיל הזה  לצד השיר ANAR ANAR    anar anar קישור לשיר חקוקים בזיכרוני ותמיד מרגשים אותי.
אני זוכרת את סבתא שלי יפה כל כך, אצילית, צנועה ומכובדת רוקדת עם אחיותיה ואני לידה בשמלה מפוארת רוקדת ושמחה יחד איתן. תמיד הייתי מבקשת והיא הייתה מפרשת לי את מילות השיר.
שיר אהבה נוגה מתובל בפרחים ורימונים.
כשבגרתי או לפחות חשבתי שבגרתי ונישאתי השיר הזה נוגן בחתונה שלי ורקדתי איתה עם סבתא שלי סוג של סגירת מעגל.

אז נחזור לתבשיל מדובר בתבשיל עשיר עם המון ירק חורשט (תבשיל) בדרך כל תבשיל קדרה בבישול ארוך סבזי – ירק.

לסבתא שלי תמיד יש לימון פרסי שחור במטבח בתוך צנצנת בארון התבשילים לכל מקרה.
היום התעוררתי לגשם ומר פייסבוק היקר הזכיר לי זכרון מלפני 3 שנים תמונה של חורשט סבזי שהכנתי, אז כמו שאומרים התחשק לי להכין ורצתי לשוק לחנות התבלינים לקנות לימון פרסי שחור, קיים גם לימון פרסי צהוב, ההבדל ביניהם שאת הצהוב מייבשים באוויר או בתנור ואת השחור מכינים בבישול איטי בסירים בדומה להכנת פחמים שניהם מצוינים ונותנים ארומה מיוחדת לתבשיל אני אישית מעדיפה את השחור.
אז אחרי כל הזיכרונות וההשתפכויות שלי קבלו את המתכון שלי  לחורשט סבזי.




רכיבים:



קילו בשר כתף בקר חתוך לקוביות (בדומה לגולש)
2 כפות שמן זית
300 גר' גרגרי חומוס מושרים ומסוננים (אפשר גם עם סנפרוסט)
300 גר' שעועית אדומה או לבנה אותו כנ"ל הפעם השתמשתי בשעועית לבנה
1 בצל קצוץ קטן
3 ליטר מים
1 כפית כורכום
1 כף מלח ים אטלנטי
3 לימונים פרסים שחורים
1 כרישה חתוכה החלק הלבן
מיץ משני לימונים טריים

ירק לשטוף היטב ולקצוץ
צרור פטרוזיליה
צרור שמיר
צרור כוסברה

אופן ההכנה:


בסיר גדול מניחים כף שמן זית מטגנים את הבצל הקצוץ (מוציאים מהסיר לאחר הטיגון ומניחים בצד).


מכניסי לתוך הסיר את קוביות הבקר וסוגרים היטב מכל צד.



מוסיפים פנימה לתוך הסיר את הכרישה החתוכה ומערבבים.


מוסיפים את גרגרי החומוס והשעועית ומערבבים.


מוסיפים את התבלינים + מים עד לכיסוי מלא ומביאים לרתיחה שלב זה לוקח כ 20 דק' לאחר מכן מנמיכים ומבשלים על להבה נמוכה כשעה.



בינתיים במחבת נוספת מחממים כף שמן זית ומטגנים את כל הירק הקצוץ עד שצבעו הופך עמוק יותר.



מוסיפים את הירק הקצוץ לתבשיל ומבשלים במשך עוד כשעה עד לצמצום נוזלים והסמכה.

לפני ההגשה מתקנים תיבול (בודקים שלא חסר מלח )מוסיפים את מיץ הלימון הטרי מבשלים עוד כ 10 דק' ומגישים רצוי לצד אורז לבן.



כמו שאמרתי אהבה בצלחת.

באהבה,

שרון
















תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מאסטר קלאס מיקי בוגנים 26.01.2018

זאת השנה השנייה בה אמן האיפור והשיער  מיקי בוגנים  מעביר מאסטר קלאס. אירוע  המאסטר קלאס  שהתקיים בחורף שעבר היה מדהים והשאיר בי חותם אדיר. אז לא פלא שמהרגע בו ראיתי את הפרסום הראשון על המאסטר קלאס העתיד להתקיים השנה התחלתי להתרגש. אני יודעת דבר אחד לגבי מקצועיות זה ממש לא משנה באיזה תחום אתם עוסקים משנה כמה אתם יודעים עליו, מבחינת ידע תיאורטי ומעשי. תמיד צריך, לעקוב, לקרוא, להבין, ללמוד טכניקות חדשות, לנסות חומרים חדשים ולשאוב השראה. תחשבו על זה 'לשאוב' השראה לא בהכרח לקבל אותה. השראה לפעמים מקבלים ממש כמו מתנה אבל בהרבה פעמים ההשראה מגיעה אחרי עבודת תחקיר מקיפה. קבלו הצצה: אילנית לוי בלוק הסופי מירי בוהדנה בלוק הסופי נטע בלוק הסופי אביטל לנגר בלוק הסופי נכנסות ומיד מתפנקות במתנות בתחום הביוטי הנוגע בקוסמטיקה ואיפור העולם משתנה ומהר! בכל יום צץ מוצר חדש או רחמנא לצלן חברה חדשה. כל העוסקים בתחום רוצים להפיץ את הבשורה שהמוצר שלהם הוא הדבר הבא! פיתוח טכנולוגי מתקדם שיצר פורמולה חדשנית שפשוט תשנה לכם את החיים... א

ראיון עם המעצבת שני טור שוורץ מאת: שרון קונפורטי

שני טור שוורץ 32 נשואה +1 העיסוק : מעצבת קונספט חלל ותלבושות קצת עליי: למדתי עיצוב תפאורה ותלבושות לתיאטרון בסמינר הקיבוצים לפני כ 8 שנים. אני מעצבת ברוב התאטראות בארץ מהקטנים ועד גדולים יותר כדוגמת   'הבימה' ו 'החאן' עיצבתי גם הצגות ילדים רבות. הישג משמעותי: זכיתי בפרס התאטרון הישראלי על עיצוב תפאורה שנת 2013 על ההצגה 'אדם לא מת סתם' של תאטרון 'הבימה' . יחד עם שחר פנקס שעשתה עיבוד נהדר לסיפורים של דבורה בארון ושיר גולדברג הבימאית ויתר יוצרים ושחקנים מוכשרים יצרנו עולם תיאטרלי קסום שבנוי כולו מבתים קטנים על חוטי חשמל,רהיטים וחפצים אנושיים ,בובות וחללים המשתנים כחלק מפעולת השחקנים . אנו עובדות רבות יחד ותמיד זה מסע לא ידוע ומרתק. ההתחלה מאז ומעולם היו לי שתי אהובות גדולות: הראשונה ,עולם הבמה. בילדותי שיחקתי על במות והופעתי רבות ובבגרותי לימדתי משחק ילדים ובני נוער והשנייה, לעולם העיצוב, האסתטיקה, אומנות פלסטית והסטייל. היה לי ברור שאני רוצה לשלב בין הדברים. עולם הבמה התחבר לי עם עולם העיצוב. לכן הלכתי לל

מאסטר קלאס מיקי בוגנים 24.02.17

המון זמן חיכיתי למאסטר קלאס של אמן איפור משהו ברמה חו"לית כזאת, אז אתם רק יכולים לתאר לעצמכם מה רבה הייתה שמחתי כשנתקלתי בפרסום המאסטר קלאס של מיקי בוגנים. אני עוקבת אחרי מיקי כבר שנים... מאז היותי נערה חובבת איפור שיער ואופנה אי שם בשנות ה 90. בשנה שעברה הגעתי להשתלמות כלות וטרנדים שהעביר בבית הספר שלו ולמדתי המון! טריקים קטנים שעזרו לי ברגע האמת כמו הפעם ההיא שהייתי חייבת לעבור מלוק ערב  ללוק כלות שונה לגמרי הייתי צריכה להסיר את כל האיפור ולעבוד על לוק שונה לחלוטין תוך 20 דק' כולל הדבקת ריסים אז עשיתי זאת רק בזכות העובדה שהשארתי את הריס השלם מהלוק הראשון ומעליו הדבקתי ריס שלם נוסף  (יצא מהמם) את השיטה הזאת ועוד למדתי ממיקי. אז התאריך הנכסף הגיע ומצאתי את עצמי עושה דרכי אל מלון דיויד אינטרקונטיננטל נכנסתי לקומה התחתונה שנסגרה כולה לכבוד האמן וכבר בכניסה הרגשתי וואו!!! חלום וכמה כייף שבאתי קיבלו אותנו אנשי הצוות של מיקי בחיוך ובחום עם מתנה מהודרת (קופסת הפתעות הורסת) עליה אספר בהמשך! קיבלנו צמיד עם הלוגו של מיקי וציוד כתיבה כולל פייס צ'ארט ודפי